★ ★
 
ホーム    マイ・リポジトリ        English    新潟県大学図書館協議会    ご意見  

新潟県地域共同リポジトリ >
新潟青陵大学・新潟青陵大学短期大学部 >
10 学術雑誌論文 = Journal Article >
01 新潟青陵学会誌 >

 

登録ファイル

ファイル 記述 サイズフォーマット
sg_1102_1.pdf719KbAdobe PDF
タイトル :「総合的な学習の時間」活性化に向けた地域コーディネーターの役割・機能に関する調査研究
別言語のタイトル :A survey study on roles and functions of regional coordinators for revitalizing “period of integrated study”
著者 :岩﨑, 保之
公開者・出版者 :新潟青陵学会
刊行年月 :2018-9
掲載誌名 :新潟青陵学会誌
巻 :11
号 :2
開始ページ :1
終了ページ :11
ISSN :1883-759X
抄録 :For the purpose of identifying the roles and responsibilities of regional coordinators in revitalizing the period of integrated study, a questionnaire survey was conducted with regional coordinators and school officials working for 748 public compulsory education schools in Niigata Prefecture of Japan. As a result of analyzing 228 valid samples (reply rate 31.4%, effective recovery rate 30.5%), the survey revealed a correlation between the satisfactory activities done by regional coordinators and the revitalization of the period of integrated study. In addition, regional coordinators successfully contributed the revitalization of the said period through fulfilling their coordinate function to pass on the needs and efforts of a school to the region and vice versa and also fulfilling their management function together with school teachers. Further it has been shown that the key roles of regional coordinators in revitalizing the period of integrated study are to share the information on regional human resources with other schools as well as their own school in collaboration with school teachers and to strategically secure regional human resources with making a full-year plan on the said period at the beginning of each financial year.
総合的な学習の時間を活性化させる上での地域コーディネーターの役割や機能を抽出することを目的として、新潟県内にある義務教育の公立学校748校で活動している地域コーディネーターや学校関係者を対象とした質問紙調査を実施した。 有効な標本228通(返信率31.4%、有効回収率30.5%)を分析した結果、地域コーディネーターの活動の充実は、総合的な学習の時間の活性化と相関していた。そして、地域コーディネーターは、学校のニーズや取組を地域につなげたり、地域のシーズを学校につなげたりするコーディネート機能を発揮するとともに、教員と一緒にマネジメントする機能を発揮することを通して、同時間の活性化に寄与していた。  また、総合的な学習の時間を活性化させる上での地域コーディネーターの役割については、教員と協働しながら地域人材の情報を自校のみならず他校とも共有することや、年度当初に年間を見通した同時間の計画を立て、地域人材を計画的に確保していくことが要点であることが明らかとなった。
キーワード :period or integrated study
regional coordinator
linkage/collaboration
coordinate
management
総合的な学習の時間
地域コーディネーター
連携・協働
コーディネート
マネジメント
資料種別 :Journal Article
言語 :jpn
URI :http://hdl.handle.net/10623/76924
出現コレクション:01 新潟青陵学会誌

引用の際は次の識別子を使用してください http://hdl.handle.net/10623/76924

・学術リポジトリに登録されている研究成果の著作権は,著者,出版社(学協会)などが有します。

・学術雑誌に掲載された論文等は,発行された誌面とはレイアウトの相違や文言の違いなどがあり得ます。

・表示・ダウンロードした研究成果は,著作権法に規定されている私的使用,引用等の範囲内で利用してください。