★ ★
 
HOME    mypage        Japanese    Academic Library Association of Niigata    Feedback  

新潟県地域共同リポジトリ >
Niigata Seiryo University / Niigata Seiryo University Junior College >
10 学術雑誌論文 = Journal Article >
01 Journal of Niigata Seiryo Academic Society >

 

Files in This Item:

File Description SizeFormat
sg_1102_1.pdf719KbAdobe PDF
Title :「総合的な学習の時間」活性化に向けた地域コーディネーターの役割・機能に関する調査研究
Title alternative :A survey study on roles and functions of regional coordinators for revitalizing “period of integrated study”
Authors :岩﨑, 保之
Publisher :新潟青陵学会
Issue Date :Sep-2018
Journal Title :新潟青陵学会誌
Volume :11
Issue :2
Start Page :1
End Page :11
ISSN :1883-759X
Abstract :For the purpose of identifying the roles and responsibilities of regional coordinators in revitalizing the period of integrated study, a questionnaire survey was conducted with regional coordinators and school officials working for 748 public compulsory education schools in Niigata Prefecture of Japan. As a result of analyzing 228 valid samples (reply rate 31.4%, effective recovery rate 30.5%), the survey revealed a correlation between the satisfactory activities done by regional coordinators and the revitalization of the period of integrated study. In addition, regional coordinators successfully contributed the revitalization of the said period through fulfilling their coordinate function to pass on the needs and efforts of a school to the region and vice versa and also fulfilling their management function together with school teachers. Further it has been shown that the key roles of regional coordinators in revitalizing the period of integrated study are to share the information on regional human resources with other schools as well as their own school in collaboration with school teachers and to strategically secure regional human resources with making a full-year plan on the said period at the beginning of each financial year.
総合的な学習の時間を活性化させる上での地域コーディネーターの役割や機能を抽出することを目的として、新潟県内にある義務教育の公立学校748校で活動している地域コーディネーターや学校関係者を対象とした質問紙調査を実施した。 有効な標本228通(返信率31.4%、有効回収率30.5%)を分析した結果、地域コーディネーターの活動の充実は、総合的な学習の時間の活性化と相関していた。そして、地域コーディネーターは、学校のニーズや取組を地域につなげたり、地域のシーズを学校につなげたりするコーディネート機能を発揮するとともに、教員と一緒にマネジメントする機能を発揮することを通して、同時間の活性化に寄与していた。  また、総合的な学習の時間を活性化させる上での地域コーディネーターの役割については、教員と協働しながら地域人材の情報を自校のみならず他校とも共有することや、年度当初に年間を見通した同時間の計画を立て、地域人材を計画的に確保していくことが要点であることが明らかとなった。
Keywords :period or integrated study
regional coordinator
linkage/collaboration
coordinate
management
総合的な学習の時間
地域コーディネーター
連携・協働
コーディネート
マネジメント
Type Local :Journal Article
Language :jpn
URI :http://hdl.handle.net/10623/76924
Appears in Collections:01 Journal of Niigata Seiryo Academic Society

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10623/76924

・The copyright of the materials in this repository belongs to the authors or the publishers (academic societies).

・In the case of journal articles, this repository's version might be slightly different in layout and words from the published version.

・Displayed or downloaded materials can only be used for personal use, quotation, etc. as is prescribed in Copyright Act.