★ ★
 
ホーム    マイ・リポジトリ        English    新潟県大学図書館協議会    ご意見  

新潟県地域共同リポジトリ >
新潟青陵大学・新潟青陵大学短期大学部 >
10 学術雑誌論文 = Journal Article >
10 査読済論文(新潟青陵) = Postprint >

 

登録ファイル

ファイル 記述 サイズフォーマット
nsu2018031.pdf555KbAdobe PDF
タイトル :役割取得能力が学校適応に影響を及ぼすプロセス
著者 :本間, 優子
内山, 伊知郎
公開者・出版者 :日本心理学会
刊行年月 :2017-6
掲載誌名 :心理学研究
巻 :88
号 :2
開始ページ :184
終了ページ :190
ISSN :0021-5236
抄録 :This study examined the relationships among children’s role-taking ability in rule and moral situations and classroom behavior (non-cooperative class behavior, rule compliance behavior, and prosocial behavior), as well as children’s emotions toward school (liking/avoidance). Participants were Grade 5 and 6 primary-school students in Japan. We used path analysis to examine the effects of role-taking ability in moral situations influenced prosocial behavior and school liking. The results indicated that role-taking ability in moral situations influences on school liking via prosocial behavior. The results can be helpful in understanding and improving children’s adjustment to school.
キーワード :role-taking ability
prosocial behavior
school liking
資料種別 :Journal Article
言語 :jpn
URI :http://hdl.handle.net/10623/76230
出現コレクション:10 査読済論文(新潟青陵) = Postprint

引用の際は次の識別子を使用してください http://hdl.handle.net/10623/76230

・学術リポジトリに登録されている研究成果の著作権は,著者,出版社(学協会)などが有します。

・学術雑誌に掲載された論文等は,発行された誌面とはレイアウトの相違や文言の違いなどがあり得ます。

・表示・ダウンロードした研究成果は,著作権法に規定されている私的使用,引用等の範囲内で利用してください。