★ ★
 
ホーム    マイ・リポジトリ        English    新潟県大学図書館協議会    ご意見  

新潟県地域共同リポジトリ >
長岡工業高等専門学校 >
20 紀要 = Departmental Bulletin Paper >
01 長岡工業高等専門学校研究紀要 >

 

登録ファイル

ファイル 記述 サイズフォーマット
19yonezaki.pdf411KbAdobe PDF
タイトル :高専生のリスニングにおける単語認知改善の取り組みと意識調査に関する考察
別言語のタイトル :A Case Study on Improving Word Recognition in Listening for Technical College
著者 :米崎, 啓和
公開者・出版者 :長岡工業高等専門学校
刊行年月 :2015-11
掲載誌名 :長岡工業高等専門学校研究紀要
巻 :51
開始ページ :19
終了ページ :26
ISSN :0027-7568
抄録 :The aims of this study are threefold. One is to identify the skills in listening that technical college students assume they lack. Another is to verify whether technical college students can get some hints on improving their listening comprehension after several times of treatments concerning word recognition, which is quite challenging to Japanese EFL leraners, given a huge difference in the phonological system between English and Japanese. The third is to examine whether there is any correlation between their listening comprehension levels and their skills in word recognition. The results showed that the participants think they are lacking in various skills necessary in listening comprehension including vocabulary and syntactic knowledge as well as phoneme identification. Furthermore, about half the participants identified what is challenging to them in listening after the treatments. Finally, a Pearson product-moment coefficient suggested a statistically significant but not very strong relationship between listening comprehension and word recognition, and word recongnition has been found to account for about 35% of overall listening comprehension.
キーワード :listening
word recognition
challenges in listening
資料種別 :Departmental Bulletin Paper
言語 :jpn
URI :http://hdl.handle.net/10623/55865
出現コレクション:01 長岡工業高等専門学校研究紀要

引用の際は次の識別子を使用してください http://hdl.handle.net/10623/55865

・学術リポジトリに登録されている研究成果の著作権は,著者,出版社(学協会)などが有します。

・学術雑誌に掲載された論文等は,発行された誌面とはレイアウトの相違や文言の違いなどがあり得ます。

・表示・ダウンロードした研究成果は,著作権法に規定されている私的使用,引用等の範囲内で利用してください。