★ ★
 
ホーム    マイ・リポジトリ        English    新潟県大学図書館協議会    ご意見  

新潟県地域共同リポジトリ >
長岡工業高等専門学校 >
20 紀要 = Departmental Bulletin Paper >
01 長岡工業高等専門学校研究紀要 >

 

登録ファイル

ファイル 記述 サイズフォーマット
19minagawa.pdf248KbAdobe PDF
タイトル :高専生の学習習慣の定着を目指した「学習進捗報告書」の導入と評価
別言語のタイトル :Introduction and Evaluation of a Learning Progress Report aimed at Entrenching Students’ Self-directed Learning Habits at National College of Technology
著者 :皆川, 正寛
佐藤, 拓史
高橋, 章
公開者・出版者 :長岡工業高等専門学校
刊行年月 :2013
掲載誌名 :長岡工業高等専門学校研究紀要
巻 :49
開始ページ :19
終了ページ :24
ISSN :0027-7568
抄録 :In this study, the effectiveness of a learning progress report aimed at entrenching self-directed learning habits in, and increasing the learning motivation of, third-year college students was determined. Participants were students of the Department of Electronic Control Engineering at the Nagaoka National College of Technology who had failed a subject in the previous academic year. The effects of the report were discussed on the basis of (1) the results of an examination of the change in their academic performance and (2) the results of a questionnaire survey. According to (1), some students’ rankings increased by more than 10 places because of the introduction of the report, and at the same time, the learning score average of the class also improved. According to (2), many students felt that they could improve their learning habits. Moreover, some students answered that they had more incentive to learn when they felt that a teacher was closely monitoring their performance. The results of this paper will be very useful in the fields of education and class management in that they can be used to develop ways to decrease the number of students who are held back every year.
キーワード :learning progress report
learning habits
motivation improvement for learning
資料種別 :Departmental Bulletin Paper
言語 :jpn
URI :http://hdl.handle.net/10623/50104
出現コレクション:01 長岡工業高等専門学校研究紀要

引用の際は次の識別子を使用してください http://hdl.handle.net/10623/50104

・学術リポジトリに登録されている研究成果の著作権は,著者,出版社(学協会)などが有します。

・学術雑誌に掲載された論文等は,発行された誌面とはレイアウトの相違や文言の違いなどがあり得ます。

・表示・ダウンロードした研究成果は,著作権法に規定されている私的使用,引用等の範囲内で利用してください。