★ ★
 
ホーム    マイ・リポジトリ        English    新潟県大学図書館協議会    ご意見  

新潟県地域共同リポジトリ >
長岡工業高等専門学校 >
20 紀要 = Departmental Bulletin Paper >
01 長岡工業高等専門学校研究紀要 >

 

登録ファイル

ファイル 記述 サイズフォーマット
44(2)_1-10.pdf1771KbAdobe PDF
タイトル :誤答の分析と対策の検討:テスト・デザインの視点から
別言語のタイトル :ERROR ANALYSIS AND EXAMINATION FOR IMPROVEMENT IN PAPER TEST DESIGN
著者 :土田, 泰子
公開者・出版者 :長岡工業高等専門学校
刊行年月 :2008-10
掲載誌名 :長岡工業高等専門学校研究紀要
巻 :44
号 :2
開始ページ :1
終了ページ :10
ISSN :0027-7568
抄録 :While human error analysis and product design based on usability have been studied and performed in this decade, paper test for educational purpose keeps its typical form though it weighs in evaluating learners' achievement. In order to improve test design both in structure and appearance, it is necessary to demonstrate the mechanism that brings errors to learners. This paper aims to reveal why error occurs and how human makes mistakes through considering examinations or paper tests in English class. To inspect this issue, 119 1st graders in Nagaoka National College of Technology were examined using their TOEIC-Bridge score, 1st mid-term and final examination in 2008. According to the result shown in the bubble chart, it developed that unsuitability of test planning, direction for examiners and form design can bring errors besides learners' faults and shortage of preparation. Not only examiners, the user of a test consists of also researchers, makers, providers, markers, utilizers, and managers. To improve usability of paper test, it is inevitable to consider its design as human interface and reduce or eliminate errors brought by unsuitability and human fault.
キーワード :educational assessment
error analysis
usability
human interface
資料種別 :Departmental Bulletin Paper
言語 :jpn
URI :http://hdl.handle.net/10623/17141
出現コレクション:01 長岡工業高等専門学校研究紀要

引用の際は次の識別子を使用してください http://hdl.handle.net/10623/17141

・学術リポジトリに登録されている研究成果の著作権は,著者,出版社(学協会)などが有します。

・学術雑誌に掲載された論文等は,発行された誌面とはレイアウトの相違や文言の違いなどがあり得ます。

・表示・ダウンロードした研究成果は,著作権法に規定されている私的使用,引用等の範囲内で利用してください。